بازار تهران بازار تهران کجاست بازار تاریخی تهران بازار تهران بازار پاساژهای بازار تهران مراکز خرید تهران دیدنی های بازار تهران معماری بازار تهران بازار تاریخی در تهران
آثار ملی ثبت شده در ایران برتر در ایران تهران تهران

بازار تاریخی تهران در قلب این شهر

پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹
3,900 بازدید بدون دیدگاه

مجموعه بازار بزرگ و تاریخی تهران که در مرکز پایتخت و در منطقه ۱۲ شهرداری قرار گرفته است و دارای تیمچه‌ها، حجره‌ها، سراها و پاساژهای متعددی می‌باشد. امروزه این مرکز به‌عنوان یکی از فعال‌ترین قطب‌های اقتصادی تهران شناخته می‌شود و افراد زیادی از تهران و از شهرهای دور و نزدیک جهت خرید به این مکان مراجعه می‌کنند.

معماری بازار بزرگ و تاریخی تهران

با توجه به مدارک و شواهد موجود، بنای اولیه بازار بزرگ و تاریخی تهران به دوره شاه تهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه‌های شهر تهران در حدود سال‌های ۹۳۰ تا ۹۴۸ هجری قمری تعلق دارد. ظاهراً چهار بازار لبافها، کرجی دوزها، سراج‌ها (بافنده‌ها) و نعلچیها، قدیمی‌ترین بخش بازار تهران است.

البته در میان اماکن بازار تهران، بازار بین الحرمین، از ساخته‌های دوره محمدشاه قاجار و بازار امیر، سرای امیر و بازار کفاش‌ها از افزوده‌های دوران ناصرالدین شاه است.

قدرت سیاسی بازار

در تمام دوران مشروطیت تا انقراض سلسله قاجار بازار بزرگ و تاریخی تهران، بزرگ‌ترین بازار کشور و محل اصلی حرکت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پایتخت بود و تنها بعد از آغاز دوران نوسازی شهرها (دوره رضاشاه) به آرامی طبقه مرفه و متوسط شهری از بازار مسقف تهران دل کندند و به محلات نوساز رخت برکشیدند.

در همان دوران تصمیماتی از طرف شهربانی کشور به اجرا گذاشته شد که به بهانه حفظ امنیت سرمایه‌های تجار و کسبه بازار، ورود و خروج به بازار را از ورودی‌های هشت‌گانه آن کنترل کند و از جمله بعد از ساعت شش بعدازظهر نوعی قرق در آنجا برقرار دارد. تدبیری که بی‌نتیجه ماند چرا که ورود به هزارتوی بازار تهران تنها از ورودی‌های هشت‌گانه آن نبود بلکه صدها کوچه و پس‌کوچه، امکان دسترسی افراد را به محله‌های دیگر فراهم می‌کرد.

پیچیده بودن راه‌ها و کوچه‌های تودرتو بازار، چند بار این منطقه را به پناهگاه مخالفان حکومت تبدیل کرد، به‌جز ماه‌های اول انقلاب مشروطه، که با وجود مواظبت نظمیه، هر صبح بر دیوار بازار ده‌ها شب‌نامه نصب بود، مرکز کمیته مجازات که صدسال پیش با چند ترور سیاسی توانست رعبی در دل‌های سیاسیون بیندازد، در بازار تهران بود.

بخش‌های مختلف بازار تاریخی تهران

بازار تهران بخش‌های مختلفی دارد که می‌توان به سراها، پاساژها، بازار و بازارچه، مرکز و مجتمع تجاری، تیمچه‌ها و دالان‌ها اشاره کرد. برای اینکه بدانید، هرکدام از این بخش‌ها در حیطه یا حیطه‌های خاص فعالیت می‌کنند که در ادامه لیستی از این مناطق برای خرید هر محصول آورده شده است:

یراق‌آلات: بازار فراش‌باشی

-لوازم‌التحریر: بازار بین‌الحرمین

لوازم خانگی: بازار حاجب الدوله

لوازم آرایشی و خوراکی: کوچه مروی

– شلوار: پاساژ ملی

– پارچه: سرای امیرکبیر

– پوشاک زنانه (شال، روسری و دستکش): راسته جعفری و سرای ملی

– طلا و جواهرات: راسته زرگرها و پاساژ زیرزمینی نزدیک بازار رضا

– آجیل و خشکبار: بازار چهارسوق

– کیف، کوله، چمدان و لوازم خیاطی: پاساژ مشیر خلوت

– فرش: بازار فرش‌فروشان

دیدنی‌های داخل و اطراف بازار تهران

بازار تهران با توجه به قدمت دیرینه آن جاذبه‌های زیادی دارد که می‌توان به تیمچه مهدیه، مسجد جامع امام خمینی (شاه سابق)، کاخ شمس‌العماره، امامزاده زید، کلیسا طاطاووس و بازار فرش‌فروشان اشاره کرد. مجموعه بی‌نظیر کاخ گلستان در فاصله نزدیکی از بازار تهران قرار گرفته است. این مجموعه در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

خوراکی‌های خوشمزه و معروف بازار

بازار بزرگ تهران نه تنها مرکز خرید است بلکه چندین جای قدیمی و معروف دارد که خوردن غذا در آن مکان‌ها تجربه بسیار دل‌نشینی است. قهوه‌خانه حاج علی درویش به‌عنوان کوچک‌ترین قهوه‌خانه دنیا، ثبت شده در آثار ملی میراث فرهنگی در بازار تهران است. این قهوه‌خانه در راسته بازار بزرگ (بزازها)، بعد از ورودی مسجد امام، جنب مسجد عبدالله خان قرار دارد که از سال ۱۲۹۷ توسط آقای مبهوتیان مشغول فعالیت است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً چای خوشمزه این قهوه‌خانه را امتحان کنید.

رستوران‌های مسلم، نایب، شمشیری، حاج مرشد، شرف الاسلامی، جوان و فلافلی مروی از گزینه‌های پیشنهادی و رستوران‌های معروف بازار هستند که مطمئناً به امتحانش می‌ارزد.

جهانگردان خارجی و بازار

جهانگردان و دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران، از اواخر قرن نوزدهم، بازار مسقف این شهر را به‌عنوان دیدنی‌ترین نقطه پایتخت ایران توصیف کرده‌اند، بازاری که تجارت تمامی تولیدات داخلی و کالاهای وارداتی کشور بدان ختم می‌شد و صنایع کوچک در آن شکل می‌گرفتند.

سر توماس هربرت، در سفرنامه خود در سال ۱۱۰۸ هجری قمری (دوره صفویه) بازارهای تهران را فاقد سقف توصیف می‌کند.

ساعت کاری بازار تاریخی تهران

بازار تهران روزهای تعطیل و جمعه‌ها تعطیل است و گاه در انتهای خیابان اصلی بازار برخی از پاساژها باز هستند. از شنبه تا چهارشنبه ساعت کاری بازار از ۸:۳۰  الی ۱۷ است که بخش‌های خارجی بازار تا ساعت ۲۰ فعالیت دارند. پنج‌شنبه‌ها ساعت کاری بازار تا ۱۴ و بخش‌های خارجی آن تا ساعت ۱۷ فعالیت دارند. بهترین زمان برای کسانی که می‌خواهند به شلوغی بازار نخورند، ساعات اولیه صبح است.

ثبت در آثار ملی ایران

مجموعه تاریخی بازار تهران در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۶ به شماره ۱۵۴۰ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس بازار تاریخی تهران

تهران، میدان امام خمینی، خیابان ناصرخسرو، خیابان پانزده خرداد

جهت رزرو هتل در تهران کلیک کنید
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما از مبدا تهران
اطلاعات بیشتر
خرید بلیط هواپیما به مقصد تهران
اطلاعات بیشتر

پست های مرتبط

نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

مشخصات مکان
دوره اثر
شاه طهماسب صفوی
ساعات کاری روزهای شنبه تا چهارشنبه
8:30 الی 17
ساعات کاری روز پنج‌شنبه‌
8:30 الی 14
تاریخ ثبت در آثار ملی ایران
۲ آبان ۱۳۵۶
شماره ثبت در آثار ملی ایران
1540
آدرس
خیابان ناصرخسرو، خیابان پانزده خرداد
موقعیت مکانی
نام استان
تهران
مرکز استان
تهران
جمعیت
13 میلیون نفر
تعداد شهرستان
16
آب و هوا
گرم و خشک
پیش شماره
021
مساحت استان
18,814 کیلومتر مربع
شهر های نزدیک
تهران
87 مکان ثبت شده
دماوند
2 مکان ثبت شده
تبلیغات
نظرتو برای این جاذبه گردشگری ثبت کن !

نمایش نقشه
لیست استان ها